W tym wpisie przedstawiamy Wam zapowiedziane wcześniej ćwiczenia.   Zachęcamy do wypróbowania ich samodzielnie lub w parach. Podzielcie się z nami Waszymi odczuciami na temat tematu empatii!

  •  Ćwiczenie w parze: rozumiem, że czujesz… 

W parze opowiedzcie sobie historię, własną, personalną. Gdy jedna osoba będzie opowiadała, druga niech postara się być empatycznym słuchaczem.

Osoba opowiadająca:

Wybierz historię, która jest dla Ciebie ważna. Może to być historia z wczoraj albo sprzed kilku lat. Nie opisuj suchych faktów ale także to, jak to na Ciebie wpłynęło. Otwórz się na drugą osobę.

Osoba słuchająca:

Wybierz historię, która jest dla Ciebie ważna. Może to być historia z wczoraj albo sprzed kilku lat. Nie opisuj suchych faktów ale także to, jak to na Ciebie wpłynęło. Otwórz się na drugą osobę. Słuchaj uważnie historii i przerwij wypowiedź drugiej osobie w momencie, gdy zrozumiesz, co czuje i powiedz: Rozumiem, że czułaś/czułeś…(dana emocja), ponieważ…(dokładny opis tego, co mogło spowodować odczuwanie danej emocji)

Na przykład:

Rozumiem, że czułaś złość, ponieważ nie zdążyłaś na autobus.  

Spróbuj w trakcie całej historii, co najmniej trzy razy przerwać posługując się powyższym zdaniem.

Po ćwiczeniu porozmawiajcie o tym, jak się czuliście w trakcie tej rozmowy, czy było to dla Was łatwe czy trudne. W trakcie naszych ćwiczeń uczestnicy mówili, że nawet gdy druga osoba, nie odgadła ich uczuć, to fakt, że próbowali ich zrozumieć już było dla nich wyjątkowy.

 

  •  Przy wybuchu złości ze strony drugiej osoby, zaatakuj ją…empatią!  

W języku bez przemocy, o którym możesz więcej znaleźć tutaj znajdziesz wiele odniesień do empatii. To proste z pozoru ćwiczenie, które ciężko zastosować w praktyce, jednak gdy chcesz zostać mistrzem empatii, śmiało!

Gdy ktoś zaatakuje Ciebie agresywnym komunikatem:

Jak mogłeś tak się spóźnić! Jesteś niepoważny! Przez Ciebie będą opóźnienia!!

Weź głęboki oddech i odpowiedz empatycznym zdaniem:

Rozumiem, że jesteś zły, ponieważ przyszedłem za późno i możliwe, że przez to będziesz mieć więcej pracy.

Brzmi niewinnie, ale potrafi zmylić z tropu każdego. Często napędzamy się w swojej złości właśnie ze względu na brak zrozumienia dookoła. Bądź osobą, która stara się zrozumieć, nawet tych którzy zeszli z drogi efektywnej komunikacji. Nie tylko pomoże to Tobie nie wchodzić w spiralę destrukcyjnych emocji, ale także pokaże drugiej osobie, że można wykazać się zrozumieniem dla każdego.

 

  •  Ćwiczenie dla cierpliwych 

Gdy nasz przyjaciel się spóźnia, gdy doktor odwołuje wizytę, gdy ktoś nie dotrzymał obietnicy, często, nawet bez pytania danej osoby o przyczynę “my już wiemy”, dlaczego znów ktoś tak postąpił. To ćwiczenie jest po to, aby trochę odejść od swoich utartych stereotypów, może tym razem coś innego się stało?

Gdy będzie w Twoim życiu taka sytuacja, odetchnij i postaraj się znaleźć co najmniej 6 możliwych przyczyn, danego zachowania u drugiej osoby. 6 rzeczy, które mogły zweryfikować czyjeś spóźnienie, odwołaną wizytę albo niespełnienie danej obietnicy.

W ćwiczeniu nie chodzi o znajdowanie wymówek dla danej osoby, chodzi o powstrzymanie szybkich osądów. Próbę zrozumienia zachowania drugiej osoby. Nie nastawiania się do niej od razu na “nie”. Na początku jest to czasochłonne i ciężkie, jednak z czasem łatwiej jest pozbyć się osądów i wszechwiedzącego ja.

Powodzenia!

Na podstawie:

Emotional intelligence for dummies.
Steven J. Stein, wydane przez: John Wiley & Sons Canada, Ltd., 2009
A Course in Empathy: The New Revolution of the Heart..
Daniel Keeran. CreateSpace Independent Publishing Platform, 2014
Emotional Intelligence in Action. Training and Coaching Activities for Leaders and Managers.
Marcia Hughes, James Bradford Terrell, wydane przez: Pfeiffer An Imprint of Wiley, 2005

Autor: Natalia Caban